15 Eylül 2012 Cumartesi

Lisans Tezimden Notlar - 3 (Radyoterapinin Gelişimi)

Radyoterapinin Gelişimi

Radyasyon terapisinin ilk adımı 1895 yılında Wilhelm Concard Rontgen tarafından atıldı. Bacquerel 1896’da radyoaktiviteyi keşfetti ve Marie-Pierre Curie Kasım 1898’de radyumu saf olarak ilk kez ayrıştırdı. Kısa süre sonra kanser  tedavilerinde radyasyon terapisi uygulanmaya başlandı.

medikal fizikçi,Henri Becquerel, Radyoterapinin gelişimimedikal fizikçimedikal fizikçi

Bu erken dönemlerde radyasyon terapisinin normal dokular üstünde sağlığa zararlı etkilerinin olduğu kabul edildi. Bu sonuç, hastalarda tedavi maksadıyla kullanılan iyonlaştırıcı radyasyon hakkında araştırmalar yapmaya yol açtı. Kanser tedavisi (kürü) olarak ilk rapor, bazal hücreli epitelyoma, 1899'da literatüre geçti [1].

Tıp dünyası bu yeni tekniğe büyük bir sevinçle karşılık verdi. Ancak o dönemde henüz radyasyonun biyolojik etkileri ve fiziksel doğası iyi bilinmiyordu. Bu bilgisizlikler yüzünden radyasyon, hastalar için pek çok vakada normal doku komplikasyonlarına yol açarken personelin de önemli derecede radyasyona maruz kalmasına neden olmuştur. 1920'lerin sonlarına yaklaşırken, radyasyon dozu ve biyolojik etkileri arasındaki ilişkiler hakkında geniş kapsamlı araştırmalar yapılmaya başlandı ve fraksiyonel (bölümlendirilmiş) tedavi uygulanmaya başlandı. Radyasyon tedavisi bir dizi fraksiyonlar halinde uygulanarak hücrelerin çoğalması nedeniyle daha fazla koruyucu doku elde edilmiş ve fraksiyonlar arasında ölümcül olmayan hücresel hasarlar onarılmış oldu[2].

Bu yıllarda 200 keV gibi yüksek enerji üreten kilovoltaj radyoterapi makinaları yüzeysel lezyonları tedavi etmek amacıyla kullanılmaya başlanmıştır. Derin bölgelerdeki kanserler için yüksek enerjili X-ışınları üreten makinaların geliştirilmesi gerekliydi. 1940' lı yıllarda lineer hızlandırıcılar ve betatron bu amaçla öne sürülmüştür. 1951' de Londra' da ilk hasta bir Kobalt-60 cihazında gamma-ışınları ile tedavi edilmeye çalışılmıştır [3][4] .

medikal fizikçi,Henri Becquerel, Radyoterapinin gelişimi

[1] C. A. Perez, L. W. Brady, L. W. Spicka, D. S. Herrom, and L. I. Anders, Lippincott-Raven, In Principles and Practice of Radiation Oncology , 1998
[2] J. H. Hall and A. J. Giaccia, Lippincott Williams and Wilkins, Radiobiology for the Radiologist - Sixth Edition, 2006
[3] J. van Dyk.,Medical Physics Publishing,The Modern Technology of Radiation Oncology, 1999